Historia

En koppling till nuet, något som jag alltid hävdar är historieämnets berättigande i undervisningen, är till exempel att Tyskland, först nu i dagarna har betalat av det stora krigsskadestånd de dömdes för i det påtvingade fredsavtalet 1919. Historia låter oss förstå att Tellus är en plats där ättlingar får betala förfäders skulder.

 Bland annat.

 Allra mest fyller historia en funktion när den berättar hur vi bäst bemöter negativa trender i samhället. Det är inte mycket som är nytt under solen. Våra tankar, är många gånger civiliserade för att de har ett lager  civilisation lackerat över sig. Trenderna är många gånger också ättlingar till gångna trender. Det är först när detta lager lack av någon anlednings skrapas av som vi blir varse att vi inte har förändrats sedan arkaisk tid.

 Att lära av historien är att tänka, ”hur skulle vi gjort istället?” och sedan handla därefter när historiens spiralmönster påbörjat nästa kurva mot oss och samhället.

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Historia

  1. Pingback: En dag som denna. « PeoWagstrom's Weblog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s