Kunskap III – att förneka den.

inthedarkDet är natt. Mannen behöver något som finns inne i hyddan. Han går in. Mörkret är kompakt i hyddans innandöme. Mannan tycks ändå ana något längst in i hyddans mörker. Något som ligger hopslingrat. En kobra! Mannen rusar ut.

 Han väntar.

 Det är nästan gryning. Mannen måste gå in i hydda för att hämta det han behöver. Mörkret är inte lika påträngande längre. Återigen faller blicken på byltet längst in. Det kan vara en orm. Mannan är inte säker. Han springer ut igen.

 Han väntar igen.

 Det är morgon. Mannen går in i hyddan. Det är ljust och ljuset får honom att inse. Nu ser han att han drog fel slutsats. Det är ingen orm som ligger hopslingrad längst in i hyddan. Det är ett rep. Mannen tar det han behöver och går ut.

 Ljus avslöjar många gånger verkligheten. ”Att kasta ljus över händelsen” är ett slitet men talande uttryck. Massmedia, utbildning, kommunikation över huvud taget, är ting som bör ge medborgaren det ljus som behövs för att lysa upp och skingra mörkret i hyddan. Ibland och hos vissa gör det inte det. Det är inte alltid tidningarnas, skolans eller andras fel. Ibland ligger felet hos mottagaren av ljuset. En del vill se en orm när det egentligen ligger ett rep i hörnet och en del kan bara se ett rep hur mycket ormen än slingrar sig och väser.

 De blundar när ljuset slås på, håller för öronen och sjunger sitt mantra. Dessa foliehattar.

 ”… giving people information that runs contrary to their core beliefs doesn’t necessarily prompt them to reconsider their ideas. Sometimes it prompts a deaf ear.”

 (citat: Farhad Manjoo, “True enough”. Sagan om ormen: ur buddistisk, möjligen hinduistisk filosofi)

Detta inlägg publicerades i pedagogik och märktes , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kunskap III – att förneka den.

  1. PeO_W skriver:

    Hittade an bra definition på hur man blir ”foliehat” fungerar väl även i vardagen, norpad härifrån ;

    http://www.vof.se/folkvett/20083vad-ar-pseudovetenskap-del-2

    * Auktoritetstro: Vissa personer tillmäts så stor förmåga att avgöra vad som är sant och falskt, att andra bara har att rätta sig efter deras bedömningar.
    * Experiment som inte kan upprepas: Man förlitar sig på experiment som utförts någon enstaka gång, men som inte gått att upprepa med samma resultat.
    * Handplockade exempel: Man använder handplockade exempel, när ett slumpmässigt urval vore möjligt.
    * Ovilja till prövning: Man försöker inte pröva teorin mot verkligheten, trots att detta vore möjligt.
    * Likgiltighet inför motsägande fakta: Detta kännetecken, som hänger nära samman med det föregående, är att man hävdar att teorin är helt riktig, trots att det finns iakttagelser eller experiment som den inte stämmer med.
    * Inbyggda undanflykter: Man begär att teorin ska prövas på sådana villkor att den bara kan bekräftas, aldrig motsägas, av prövningens resultat, vilket detta än blir.
    * Förklaringar överges utan att ersättas: Man överger hållbara förklaringar utan att sätta något i stället, så att den nya teorin lämnar mycket mer oförklarat än den gamla.

    Keep up the good spirit !

    Gilla

  2. csaar skriver:

    Som antites till vetenskapliga metoder och värderingar 🙂

    Gilla

  3. Pingback: Hur undviker man galenskap ? « PeoWagstrom’s Weblog

  4. sokrates skriver:

    dra den där om fjädern som blev till en hel höna den passar nog bättre till era dolda syften
    allt snack om sanning verklighet och kunskap är ju bara dolda makt behov
    ”wille zur Macht”
    om ni skulle vilja göra lite nytta häng ut Jan Björklund han är ju en mardröm
    och föresten är det väl bara den galne som behöver undvika galenskapen

    undrar om ni hört den där med fyra blinda som står och känner på en elefant från olika håll och tror att deras uppfattning av elefanten är den enda rätta och ingen tror på någon av de andras uppfattning
    Peo du tror säkert att Buddha betyder den upplyste så som du pratar om ljuset det är dags att vakna upp

    Gilla

  5. csaar skriver:

    Du Sokrates…. Vi nämner inte den ministern vid namn här. Gör du det en gång till blir du portad. begrips!

    Gilla

  6. sokrates skriver:

    Som du vill , men han är nog i behov av det du försöker att klargöra här ,tänkte att begrepp som frihet och nödvändighet vore vore nåt för dig , sanning och kunskap är lite utslitna!
    Tänk dig en fri vilja som styr förnuft och begär.
    Jag får väl starta en egen blogg där vi disikerar *ministerns* verklighets främmande ideer han måste stoppas.

    Gilla

  7. csaar skriver:

    Ahhhhh………… hädelse! Du yttrade den onämnbares namn ännu en gång!

    Jag känner att jag själv har slitit ut begreppen sanning och kunskap på egen hand, men jag har minst ett inlägg till i den genren. Sedan blir det en utläggning om Mein kampf tror jag.

    Jag kommer att redigera bort ministerns namn om du ursäktar.

    Gilla

  8. sokrates skriver:

    Du Csaar det där med mein kampf låter inte som nån bra idee .
    Jo kanske som bakgrund för att visa upp dess fascitiska grund men problemet är väl att man skulle kunna se liknande tendenser hos de flesta politiker idag och då tror jag väl att ”ministern”kan räknas som politiker.
    Bara det att man har den där ”förmyndar” attityden att man vet vad som är rätt för andra utan att dom själva vat det eller kan förstå ,ja man tar sig rätten att handla för andra eftersom dom inte vet vad som är bässt för dom.
    TÄNK DIG EN SKOLA DÄR MAN HAR SOM GRUND ATT GE ELEVERNA MÖJLIGHET ATT UTVECKLA ETT EGET OMDÖME I ALLT . INTE ANPASSA UTAN SKAPA GRUNDLAG FÖR ATT UTVECKLA OCH FÖRÄNDRA SAMHÄLLET DET GEMENSAMMA SÅ ATT LIVET FORTSÄTTER.

    Gilla

  9. csaar skriver:

    http://peowagstrom.wordpress.com/2009/07/18/kunskapsflum-mvg-for-bjorklund/

    Sådär, PeO sätter ett finger på vad som är fel med ministern, ett av felen, tyvärr räcker nog inte fingrarna till.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s