[Information]

kaptendeathDe hade ingen aning om hur det hade gått till. Det var i och för sig inte den primära frågan. Besättningen ville mest av allt veta en sak. Hur länge hade papegojan suttit på kaptenens ruttnande axel och skrikit ut order från kajutans mörker?

De insåg att endast skeppsapan hade vetat sanningen. Den lille krabaten hade klättrat ut och in genom aktergluggen. Hur många gånger hade de inte hindrat apan från att ändra kursen? Hur många gånger hade de inte dragit bort apan från rodret? Bänt upp den lille gynnarens fingrar?

Nu när de såg olycksbådande segel på horisonten. Insåg att de färdades rakt mot havets vargar och deras käftar. Om de ändå hade vetat vad apan visste.

I samhällen där det inte är socialt accepterat att bära en Kalasjnikov över axeln är det bästa vapnet information.

Men att veta, att ha informationen räcker inte. Du måste också kunna hantera informationen, ha de rätta verktygen, den rätta kunskapen som krävs för att vad du vet skall kunna användas.

Apan kunde inte berätta vad han visste och förfogade över en allt för blygsam befattning på skeppet. Det sistnämnda borde inte spela någon roll i en demokrati. Vad som borde vara av stor vikt är de båda första faktorerna: informationen och hur du förmedlar eller använder den.

Lär dig verktygen om du inte vill bli betraktad som en skeppsapa med rösträtt.

Detta inlägg publicerades i Demokrati och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till [Information]

  1. PeO_W skriver:

    Den här texten var verkligen ett koncentrat, demokratins akilleshäl exponerad. Frågan är hur vi skall få ut budskapet där det behövs ?

    Skolan är utesluten med nuvarande idéer om vad skolan är till för…..

    Gilla

  2. csaar skriver:

    Tro mig, det finns motståndsfickor 🙂

    Gilla

  3. PeO_W skriver:

    Jodå, det finns men lite rädd blir jag när ”opinionen” anser att Björklund har rätt om skolan.

    Gilla

  4. csaar skriver:

    Ja, denne Björklund. Jag skulle gilla om betygssystemet ändrades till en skala med fler steg. Det vill eleverna också ha. Jag undrar också om kommunerna verkligen är byxa nog att fixa skolan så att den blir likvärdig kvalite för alla elever. (Kanske staten skulle ta över…)

    Sedan tar mina sympatier för Björklund slut. Det är mycket svårt att ha sympatier för en minister som verkar hata det och de han är satt att bestämma över.

    Han fiskar röster åt FP genom att klanka ner på skolan. Effektivt, men det gör stor skada. Tycker jag i alla fall.

    Gilla

  5. PeO_W skriver:

    Jag blir förtvivlad varje gång jag hör karln orera utan att någon får en syl i vädret.

    Han påminner om George W B den yngre i sin metod, George mot terrorn och Jan mot eleverna. Slagord är viktigare är analys, agerande är viktigare än resultat.

    Populister i renaste form.

    Gilla

  6. csaar skriver:

    Där satte du ett klarsynt finger på problemet Björklund.

    Han är riktigt jobbig att både höra och beskåda – just för sin populistiska jargong.

    Gilla

  7. Pingback: Semester men kampen forsätter… « PeoWagstrom’s Weblog

  8. PeO_W skriver:

    Populist som lyckats sno problemdefinitionprivilegiet, det är mörker det.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s